
Wat mij op jonge leeftijd al bezighield was de (onbewuste) ongelijkheid tussen man en vrouw. Het viel me voor het eerst op, op de middelbare school, waar ik als meisje anders behandeld werd dan jongens. Zo wilde ik eigenlijk archeoloog worden, maar mijn wiskundedocent raadde me dat af. ‘Meisjes kunnen beter de talenvakken kiezen, de jongens kiezen meestal voor wis- natuur- en scheikunde en je wilt toch niet alleen maar met jongens in de klas zitten?’
Niet veel later ontdekte ik dat de standaard voor jongens anders was dan voor meisjes. ‘Dat hoort niet, kleed je fatsoenlijk, je vraagt teveel om aandacht, doe eens rustig, wees niet haantje de voorste, lok geen reacties van mannen uit’, dat soort dingen. Daar waar mijn jongensvrienden dit niet te horen kregen. Behalve dan ‘je gooit als een wijf’, ‘je bent toch geen mietje’ en de standaard gebruikte ‘jongens huilen niet.’
Later liep ik in mijn werkende leven ook tegen vooroordelen op, maar de meest kenmerkende vond ik dat men er automatisch vanuit ging dat ik minder zou gaan werken toen de oudste werd geboren en dat werd aangenomen dat ik dan de verzorging en de huishouding zou doen…
Maar ze wakkerden ook mijn nieuwsgierigheid aan en er roerde zich iets diep binnen in mij.
‘Hier moet een overtuiging achter zitten van de persoon die de vraag stelt’, bedacht ik me.
Waarom zou je anders zo’n vraag stellen of zo’n aanname doen? Wat zegt dat over jouw kijk op de wereld?
Maar wat zegt het ook over onze maatschappij? Over de geldende, al dan niet onbewuste normen en waarden? Zowel voor man als voor vrouw?
Ik dook diep de geschiedenis in en ontdekte een hele reeks aan verhalen over onderdrukking van vrouwen (en daarmee de vrouwelijke waarden) en het vooral niet mogen zijn wie je in wezen bent. Wederom gold dit voor zowel mannen als voor vrouwen.
Er worden al eeuwen allerlei nare vooroordelen en leugens verspreid over vrouwen en helaas hebben we die, onbewust, veelal als waarheid aangenomen.
Wat we ons niet beseffen is dat we, door vrouwen als minder te zien, we ook de vrouwelijke waarden ondermijnen. Vrouwelijke waarden als verbinding leggen, je gevoel en intuïtie volgen, creëren en creativiteit, emoties doorvoelen en ze vervolgens ook weer loslaten, omkijken naar je medemens, respect hebben voor elkaars mening en toch elkaar blijven waarderen, anderen welkom heten en thuis laten voelen en zo nog veel meer.
Sterker nog: iedereen heeft een vrouwelijke en een mannelijke kant in zich. Zet je ze beide in, dan zorgt dat voor balans in geven en nemen, uitreiken en terugtrekken, denken en voelen, actief en passief, binnen en buiten.
Door je vrouwelijke deel weer te laten shinen, kan jouw mannelijke deel weer in zijn kracht gaan staan. Daardoor kunnen ze samenwerken en word jij de persoon die je in wezen bedoeld bent om te zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat als je je eigen vooroordelen (vaak al ingeprent gekregen door (voor)ouders) opruimt, je een vrijer en gelukkiger mens bent. Door oude pijnen te helen en diep in jezelf te graven om de onderste steen boven te halen, kom je bij jouw talenten, bij jouw pot goud. Of zoals de Natives zo mooi zeggen: ‘jouw Medicine’, hetgeen jij aan de wereld te bieden hebt.

Heppie: ‘Hep ie’ op z’n Achterhoeks gezegd, oftewel: ‘heb jij’.
Hierin vind je mijn Achterhoekse roots. Deze zijn mijn basis in het leven: nuchter, praktisch, eerlijk en geen geklets erom heen. Dit is ook wat je van mijn aanpak kunt verwachten.
Heppie: op zijn Engels Happy: Ik hou enorm van kleuren en bloemen en ik ga (letterlijk) fluitend door het leven. Zo is mijn aanpak ook, met humor; ik breng graag luchtigheid in de zware stukken.
LEF: met hoofdletters! Je hebt lef nodig om voor jezelf te gaan staan en te doen wat echt goed is voor jou. Om voor jezelf te kiezen en jouw dromen na te jagen. Leven met lef, dat juich ik toe!
Natuurlijk heb ik diverse opleidingen gevolgd en succesvol afgerond om op een goede en diepgaande manier jou te kunnen coachen. Zo volgde ik ondermeer de 3 jarige opleiding bij Erna Rensen tot coach/therapeut NEI, NLP en Czb (conceptie, zwangerschap, bevalling). Ik deed de 3 jarige opleiding Jungiaanse Psychologie bij Karen Hamaker-Zondag. Door Willem Glaudemans liet ik me scholen tot Talentenspelcoach voor zowel individu als voor groepen. Tevens volgde ik de jaartraining ‘Weg van het Wiel’ van Maarten Oversier over voorouderheling, regressie en reïncarnatie. En daarnaast lees ik heel graag en heel veel over al deze onderwerpen. In mijn praktijk vind je dan ook een deel van mijn boekencollectie, die ik graag aan je uitleen.